Vi på Ramudden använder cookies på vår hemsida. Genom att använda och besöka vår webplats accepterar du att cookies används. Läs mer
0

Så säkras Slussen, Stockholms främsta knutpunkt

Bilar, bussar, tunnelbana, cyklister och gångtrafikanter; dagligen passerar en halv miljon människor genom trafikplatsen Slussen i Stockholm. Just nu står hela Slussen under ombyggnad. Ramudden utgör en viktig pusselbit både när det gäller att säkra arbetsplatserna och framkomligheten för alla som rör sig runt omkring.

Midsommarafton 2016. Stan är halvtom och alla stora trafikomläggningar som måste göras inför Slussen-byggnationerna sker därför den natten. Det är högtryck för ett av Ramudden mest komplexa och spännande projekt någonsin i Stockholm, berättar regionchefen Fredrik Murmester.

– Vi hade jobbat dag och natt för att garantera framkomlighet och säkerhet då trafikflödet skulle styras om till den västra sidan. Många olika aktörer var inblandade och kommunikationen mellan oss var A och O; logistiken bara måste fungera.

slussen1_2020.jpg

En ny mötesplats

Slitage, översvämningsrisk och att Stockholm växer är några av anledningarna till att Slussen måste byggas om. Siktet är inställt på att omvandla en nednött trafikplats till en mötesplats – och dessutom att säkra dricksvattnet för två miljoner människor. Allt beräknas vara klart år 2025.
Projektet kräver minutiös planering. Stora och komplicerade arbeten ska utföras på en liten yta, samtidigt som vardagslivet, trafiken och kollektivtrafiken måste fungera som vanligt. Utöver det finns höjdbegränsningar i området, vilket ställer till problem när maskiner och materiel ska flyttas.


Effektiva, säkra arbetsplatser

Slussen är en getingmidja där alla måste passera, dygnet runt. Höga krav ställs därför på säkerhet, bevakning, skalskydd, staket och stängsel. Ramudden har varit involverade sedan 2012 då den äldre konstruktionen underhölls. Perioden 2016–2018 har arbetet fokuserat på att leda om trafiken och skydda personalen som jobbar med rivning och återuppbyggnad av konstruk­tionen på östra sidan.
Under 2018 och 2019 har arbetet berört flytten av den befintliga bussterminalen till ett tillfälligt läge, samt avstängningar runt den nya bussterminalen som byggs i Katarinaberget. Nu väntar ett nytt intensivt år då östra sidan ska färdigställas och västra sidan rivas och byggas upp igen. Dessutom förbereds en stor avstängning av bland annat Stadsgårdsleden inför montaget av den nya guldbron som transporterats över haven från Kina.

– Projektets omfattning i kombination med alla som passerar, gör att ingenting får lämnas åt slumpen vad gäller säkerhet för dem som arbetar och rör sig där, säger Fredrik Murmester. Jag är otroligt stolt över Ramudden-teamet och över arbetsledaren Andreas Eld som verkligen lever och andas Slussen.

Publicerad 2020-06-01

> Tillbaka